De interne vertrouwenspersoon is het eerste aanspreekpunt voor medewerkers bij ongewenste omgangsvormen of integriteitsproblemen. In de ééndaagse cursus leer je meer over:
Je leert de basis van de Arbowet en de verantwoordelijkheden van werkgevers en werknemers op het gebied van psychosociale arbeidsbelasting (PSA), evenals de wettelijke rol van de vertrouwenspersoon.
Je krijgt inzicht in de taken en verantwoordelijkheden van een vertrouwenspersoon, hoe je deze rol effectief profileert binnen de organisatie, en waar de grenzen van je rol liggen, inclusief het herkennen van doorverwijsbehoeften.
Je ontwikkelt vaardigheden om meldingen van pesten en discriminatie te behandelen, vertrouwelijke gesprekken te voeren en effectieve communicatie toe te passen in moeilijke situaties.
Je leert omgaan met ethische dilemma’s, analyseert complexe casussen. Tot slot krijg je praktische handvatten om PSA-risico’s in de organisatie te identificeren en te verminderen. Je leert hoe je medewerkers betrekt bij het beleid en hoe je dit PSA-beleid kunt implementeren volgens wettelijke richtlijnen.
Eendaagse opleiding tot interne vertrouwenspersoon
€425 all-in
Gebouw: Key Business Center, Leiden | Hoofdkantoor VertrouwensUnie
Adres: Schipholweg 103, Leiden
Bereikbaarheid: 5 minuten lopen vanaf Leiden centraal, gratis parkeren op parkeerdek
Verzorging: Uitgebreide lunch en de hele dag door drankjes en snacks
VertrouwensUnie zet een Incident Management Systeem in om meldingen af te handelen. Deze beveiligde software wordt door huisartsen, ziekenhuizen en andere zorgprofessionals gebruikt. Dit zetten we in voor zowel kleine als grote opdrachtgevers, wat bijdraagt aan een schaalbare dienstverlening en een uitgebreide bescherming van de privacy voor de persoon die de melding maakt.
Ideaal voor complexe, grote organisaties.
Werknemers kunnen altijd veilig een vertrouwenspersoon
benaderen via een geïntegreerd formulier op een
gepersonaliseerde meldingspagina.
VertrouwensUnie verstrekt een informatiebrochure met daarop alle relevante informatie voor het personeel. Hierop staan de taken van een vertrouwenspersoon, met welke problemen je naar een vertrouwenspersoon toe kan stappen en een link naar onze meldingspagina.
De medewerkers krijgen toegang tot een platform genaamd bespreekhet.nu. Hierop krijgen ze toegang tot de relevante informatie om zelf hun problemen op te lossen. Zo kan de inzet van een vertrouwenspersoon voorkomen worden. Dit platform gaat in maart 2024 live en is vanaf dan beschikbaar voor het personeel.
Ons incident management systeem biedt de mogelijkheid tot het genereren van geanonimiseerde rapporten. Deze rapporten worden jaarlijks aan de organisatie verstrekt. Indien er aanleiding is voor eerder ingrijpen, zullen wij proactief advies geven.
Voldoe aan de eventuele verplichting om een vertrouwenspersoon aan je organisatie te verbinden.
In situaties waarbij vertrouwelijkheid essentieel is, is snelle actie vaak vereist. Ons team staat klaar om direct te handelen, zodat de melder altijd snel ondersteund wordt.
Alle vertrouwenspersonen die via VertrouwensUnie werken zijn LVV gecertificeerd, zo kun je altijd rekenen op professionele en integere ondersteuning.
Ons beveiligde incident management systeem zorgt voor veilige en efficiënte verwerking van alle meldingen. Communicatie blijft binnen dit systeem, wat ISO27001 en NEN7510 gecertificeerd is.
Bij VertrouwensUnie geloven we dat iedereen toegang zou moeten hebben tot een vertrouwenspersoon. Werkgevers doen hun best, maar soms is een vangnet nodig. Samen met ruim 100 vertrouwenspersonen zorgen we dat die hulp altijd beschikbaar is, en adviseren we organisaties waar nodig.
“De korte lijntjes en het maatwerk wat zij kunnen bieden in samenspel met onze organisatie, heeft ons doen besluiten om een samenwerking te starten. Een samenwerking waar wij meer dan tevreden over zijn en waarbij onze klanten gebruik kunnen maken van betrouwbare, objectieve en kundige vertrouwenspersonen.”
“Bij Traffic Service Nederland staat veiligheid centraal, zowel op de weg als voor ons personeel. We zijn dan ook zeer tevreden met onze samenwerking met VertrouwensUnie. Hun deskundigheid, snelle communicatie en op maat gemaakte oplossingen dragen bij aan het creëren van een veilige werkomgeving. We zijn blij dat we een betrouwbare externe partner hebben als VertrouwensUnie om het veiligheidsgevoel van onze medewerkers te waarborgen.”
“VertrouwensUnie levert voor ons zowel de personeelsvertrouwenspersoon als de cliëntenvertrouwenspersoon. De dienstverlening is opgeleverd in het Nederlands voor ons personeel en in het Oekraïens voor onze bewoners. De communicatie verloopt vlot, en het systeem is gebruiksvriendelijk en professioneel.”
Ik ben één van de oprichters van VertrouwensUnie. Neem vrijblijvend contact op via de mail, of plan direct een online afspraak met mij in.
Ontdek onze verschillende abonnementen, afgestemd op de behoeften en omvang van jouw bedrijf. Bekijk hier de verschillende abonnementen.
Wij koppelen één of meerdere vertrouwenspersonen aan jouw organisatie. Jij kiest wie het beste bij jouw team past. Ontmoet jouw vertrouwenspersoon/vertrouwenspersonen online of op locatie voor een kennismaking.
We starten met het ontwerpen van een informatiebrochure en een meldingspagina voor jouw organisatie. Hier krijgt het personeel toegang tot het preventieplatform bespreekhet.nu. Ook richten we een portaal in binnen ons incident management systeem, specifiek voor de meldingen van jouw organisatie.
Wij ondersteunen je bij de implementatie binnen de organisatie. Kies voor een standaard uitrol met een informatiebrochure en begeleidende mail (inclusief in het abonnement), of ga voor een volledig op maat gemaakt plan met presentaties, strategiegesprekken, een check op de beleidsdocumenten en meer.
BASIS
PAKKET
Tot 15 personeelsleden
€179
per jaar
Standaard
PAKKET
15 tot 50 personeelsleden
€299
per jaar
PLUS
PAKKET
50 tot 250 personeelsleden
€749
per jaar
PREMIUM
PAKKET
250+ personeelsleden
Offerte
Op maat
Ons landelijke netwerk bestaat uit bijna 100 LVV-gecertificeerde externe vertrouwenspersonen, elk met hun eigen expertise en motivatie voor dit vak. We zorgen voor de juiste match met bedrijven op basis van woonplaats, professionele achtergrond, en indien gewenst, cultuur en moedertaal. Alles met als doel dat jouw medewerkers een vertrouwenspersoon krijgen bij wie ze zich prettig en veilig voelen.
In vaak moeilijke situaties is het ontzettend belangrijk dat men zich niet alleen voelt, een luisterend oor krijgt en zich gesteund voelt. Vanuit eigen ervaring is mijn passie voor het vertrouwenswerk ontstaan. Hierdoor weet ik hoe belangrijk deze rol kan zijn in het creëren van een sociaal veilig werkklimaat.
Mijn naam is Luka van Vliet en ik werk als maatschappelijk werker binnen het sociaal domein, een plek waar ik mij thuis voel. Als persoon ben ik eerlijk, oprecht en volgens anderen gemakkelijk te benaderen. Dat zijn eigenschappen waar ik ook in mijn rol als vertrouwenspersoon veel waarde aan hecht.
Met mijn achtergrond als oncologisch verpleegkundige en coach in de agrarische sector, het MKB en binnen familiebedrijven, ben ik een ervaren luisteraar en begeleider van mensen in hun zoektocht naar passende oplossingen. Ook in complexe situaties. Met een nuchtere blik, praktische en toegankelijke houding en oog voor de mens, draag ik bij aan een veilige werkomgeving die ruimte biedt voor werkplezier, succes en groei.